I indskolingen har jeg efterhånden fundet ud af en praksis,
hvor jeg prøver at tilgodese/udnytte/tage udgangspunkt i elevernes behov for at
bruge hele deres krop og at lege meget af det, man skal lære. Nogle gange skal
vi løbe ud og gøre noget, andre gange lister vi fra det ene sted til det andet.
Det er sjovere at finde ord, som er hængt op rundt omkring, læse dem eller få
hjælp til det, huske dem og prøve at skrive dem – end at lytte til lærerens
diktat. Nogle gange skal vi bruge musikken/sangen. Det er sjovt at synge noget,
man skal huske (vokalsangen). Andre gange skal der pusles med brikker eller
sættes sammen eller puttes i – alt imens noget svært læres. Og selvfølgelig
skal vi også sidde helt stille og fordybe os med at skrive og læse og regne ved
et bord eller i en krog – og mærke stilheden, mærke roen og fornemme nærvær.
Det visuelle spiller en større og større rolle i børnenes og
vores liv. Man kan se alting alle steder i dag. Fjernsynet har fået konkurrence
i computeren, Ipad’en, Smartphonen osv. Vi har adgang til alle mulige slags billeder
– i elektroniske spil, på computer, på mobiltelefoner, i biografer, på
smartphones og også i fjernsyn. I hverdagen bombarderes vi med billeder i
supermarkedet, reklamer på busser, på dagligvarer osv. Ét klik – og der er et
billede – eller flere 1000….
Som underviser bliver jeg nødt til at forholde mig til dette
faktum – jeg bliver nødt til at prøve at lære at navigere i dette kaos af
billeder, videoer og film, hvis jeg mener, at skolen skal afspejle virkeligheden
og forberede børnene på …..
Og hvor er det
fantastisk, at den teknologiske udvikling giver mig mulighed for at lære at
følge lidt med i alt det nye, som jeg knap ved, hvad hedder endnu. Jeg kan få
mulighed for at revidere mit læringssyn, måske prøve at sætte helt nye
læringsplatformer i spil sammen med eleverne. - Jeg kan måske med tiden blive bedre til at
lære eleverne at lære, som må blive en af deres vigtigste kompetencer. Der er
hele tiden behov for at kunne lære sig nye ting. Samtidig med at jeg prøver at
sætte mig ind i de nye medier, følger jeg med i den verden, som børnene vokser
op i, og helt automatisk vil jeg komme til at tage udgangspunkt i noget, som
efter Knud Illeris’ mening naturligt interesserer børnene – de vil jo lære af
det, der omgiver dem, de vil lære sig det for at kunne tage hånd om deres egen
tilværelse. Så er der skabt en naturlig motivation, som skaber engagement og
dermed god mulighed for mere læring. Det vil give mening for eleverne – og så
er der basis for at få indarbejdet de faglige mål mere eller mindre indirekte. Det er mit ansvar som lærer – og det tager jeg
gerne sammen med mine dygtige kollegaer.
I de små hjem prøver forældre at begrænse børnenes brug af
computer, fjernsyn o.l, så børnene også ”leger rigtigt” og ikke kun virtuelt. I
indskolingen opfordrer vi til udelege, vi prioriterer idræt og kropslige
aktiviteter højt. – Jeg vil nok altid prioritere
den kropslige udfoldelse højt - faktisk
ikke kun i indskolingen, men i hele skoleforløbet. Dette kan måske blive en
udfordring, når børnene og jeg bliver grebet af arbejdet foran skærmen J
... det kan godt være det bliver en udfordring at holde fast i den kropslige udfoldelse i skolen, men jeg er helt enig med dig i, at det er væsentligt at få kroppen med på alle årgange i alle fag i skolen ... og da vi ved, at det ikke udelukkende er sundt for kroppen at bruge den alsidigt, men at man rent faktisk også bliver klogere af at det, så giver det heldigvis helt god mening at satse på både computer og krop!
SvarSletHilsen Kirsten